2012-01-18

Automaatti vs. käsi

Minua nyt hieman häirii se, että automaattivaihteisten autojen sanotaan olevan bensasyöppöjä, ja toisaalta myös se että käsivaihteisten urheilullisia. Miksei ole mahdollista että otettaisiin molemmista parhaimmat puolet, ja sitten vain ajettaisiin joko sporttisesti tai "ekonomisesti" (vanhempi sana kait viheriäisyydelle?).

Ensinkin, jos se kytkin ja tavallinen vaihteisto on niin helkkarin hyvä sporttisuuteen, pannaan semmonen autoon. Ei suorakytkentänä, vaan elektromekaanisena fly-by-wirena. Annetaan ajajalle joystick kuten hävittäjälentäjälle, antaen koneen nykiä niitä kytkimiä ja vaihdepyöriä. Koska kone hoitaa tommosia paremmin ja sporttisemmin; sen takia ne kielsi täysautomaatin F1:ssä. Ja pannaan vaikka sille tosimiehelle sitten takaisinsyöttävä elektromekaaninen vipu käteen, jos se haluaa että kourassa jöpöttää; ihan taatusti tykkäisi parhaasta sellaisesta enemmän kuin siitä mitä on nyt, ja taatusti ajaisi automaationsa kanssa paremmin kuin useimmat ralliajajat.

Se ei muka ole cool? Oi, kyllä se on, ja vitun cool batmobile vielä lisäksi. Menee lujaa ja tuntuu hyvältä kädessä.

Se toinen puoli sitten on, että tuolla keinolla saadaan ne energiasyöpöt automaattinestekytkimet, varidrivet ynnä muut kokonaan pois pelistä. Sillä saadaan tuettua energiatehokkuutta eikä vain urheilullisuutta. Se miten ihmiset toteuttavat hankalaa ajotapaansa saadaan minimoitua teknologisesti, ja tuotettua parhaat kiihtyvyydet sekä energiansiirtosuhteet, samaan aikaan. Yhtäkkiä vihertietoisella perheenisälläkin jöpöttää kädessä, eikä vain kädessä, eikä vain omalla penkillä.

Eli tottahan ajotyylejä voi olla erilaisia—ekana ero alfamiespullistelun ja perheenisän välillä varmastikin. Vaan kun mitä tiedän, ne ovat saatavissa esille samasta autosta suhteellisen helposti, ilman että kukaan edes huomaa sitä. Ja niin että urheilija voi ajaa eettisesti hippityttönsä himaan, samalla kun perheenisä voi näyttää vaihteeksi vaimolleen olevansa myös tosimies. Turvallisesti, koska nörttitekniikka autoteollisuudessa.

Kamoon, nörttikaverini, miten siis ois auto, jossa automaattina on kaksi poljinta, sitten se kiihtyy kuin formula jos kiihdytät, toisaalta kuluttaa kuin perheauto jos et kiihdytä, kertoo aina sulle kiltisti ja hiljaa mitä olet tekemässä paitsi ajoturvallisuuden myös ympäristön kannalta, pysähtyy ennen kuin törmäät mihinkään, rajoittaa kiihtyvyyttä jos tytön tukka on menossa sekaisin, ja, eritoten, sen punavihreän hippipanetuksen kyydissäolleen vähän löysää sun kaasua ja avaa kaasutinta jotta se on just silloin myös typen oksidien suhteen vähiten saastuttava auto ikinä.

"Kulta, sun kanssa mä kiihdytän enemmän mutta päästelen vähemmän." ;)

2 comments:

  1. Näitä on ollut jo hyvän aikaa. Mulla on suorakytkentävaihteisto autossa, jossa sama on toteutettu kahdella kytkimellä.

    ReplyDelete
  2. Sinänsä tiesinkin sen, mutta uskoakseni noidenkaan kaikkia mahdollisuuksia ei ole käytetty hyväksi. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa se, että yhdessä sun toisessa autossa polttoaineen ruiskutus ja vaihteisto ovat edelleen erillisiä saarekkeita, jotka eivät kommunikoi keskenään kunnolla. Tai ainakaan kokonaisvaltaisesti. Se econ-moodi ei välttis ulotu siihen mitä vaihteisto tekee, vaikkapa.

    Eli kieltämättä tämä ei ole uusi ajatus, vaan sellainen joka on jo yleistymässä. Ehkäpä minun olisi pitänyt sanoa, että se on löydetty hämmästyttävän myöhään suhteessa nykyautojen automaatiotasoon, eikä sen mahdollisuuksia ole kupattu loppuun alkuunkaan niin nopeasti kuin itse softahemmona olisin kuvitellut. Meinaan softastahan tässä enimmäkseen puhutaan sen jälkeen kun nuo tietyt jutut ovat jo elektromekaanisten aktuaattorien takana.

    ReplyDelete