2011-02-04

Ekologinen asiakaspalaute

Aikanaan kirosin lähi-Siwaani kun sen logistiikka ei toiminut ensimmäistä pätkää. Pahimmillaan sipulit, ruisleipä, valmispitsat ja Pepsi olivat yhtaikaa lopussa. Viimeisten vuoden parin aikana joku on sitten ottanut itseään niskasta kiinni: nyt kaikki löytyy jopa sunnuntain loppuillasta, paitsi ehkä jälkiuunileipä. En siis enää kutsu lähikauppaani Neuvosto-Siwaksi.

Tässä nahanluonnissa on kuitenkin ollut ikäväkin puolensa. Huomasin meinaan aikanaan, että huono logistiikka tuotti myös paljon hukkaa, ja se hukka oli helposti kerättävissä takapihan puolelta talteen. Ilmaiseksi. Aikanaan naureskelin tästä dynamiikasta yliopiston vihreille, mutta kun ihan tosissaan puhuin silloinkin, jossain vaiheessa lisäksi dyykkasin myös. Kun kerran talous toi kelvollisen roskisruoan saatavilleni.

Vaan en enää. Siwa tai sen taloyhtiö nimittäin päätti muuttaa roskiksensa hieman toisenlaisiksi. Siinä missä aikanaan kaikki meni siisteissä, erotelluissa pusseissa yhteen konttiin, josta iso mies pystyi kyllä onkimaan ne takaisin, nyt ne menevät useaan erilliseen maanalaiseen siiloon tai kaivoon. Semmoiseen pikkulapsenkokoiseen ja -kiinnostavaan. Epäilemättä jätteidenerittelyn nimessä, ja hiljaa samalla siksi että epämääräisiä freeganeita ei kaivata pihalle tonkimaan, olivat kuinka huolellisia eli eivät.

Toisin sanoen, nykyään tuon ilmaisen poisheittoruoan kalasteluun tarvittaisiin aidosti virveli.

Tulikin siis tänään mieleen niitä poisheittosäkkien keräilyjä katsoessa, noinkohan Siwa ottaisi asiallisesti jos panisin sille hieman asiakaspalautetta. Tyyliin, linkkaisin tähän kirjoitukseen, ja kysyisin kiltisti hymyillen: "Saisinko vielä panna ostotilaukseen yhden onkivavan?"

No comments:

Post a Comment